Spania

Calahonda-Casares Calahonda-El Chorro Calahonda-Ronda El Chorro Casares Cordoba Estepona Fuengirola Malaga Manilva-Jubrique Manilva-Olvera Marbella Mijas Penas Blancas Rio Gordo Torcal de Antequera

horizontal rule

I 2000 hadde Jenny mye ledd og muskelsmerter. Hun var blitt uføretrygdet og hadde lyst å prøve om en tur til syden hjalp. Vi fant frem til Arne's reiser som arrangerte turer til Costa del Sol i Spania. Disse turer var spesielt for eldre mennesker og den første turen tok Jenny alene i Febraur og Mars i 2001.

I 2002 reiste vi begge to til samme hotel.

Lørdag 16. Februar begynte vår ferie ved at vekkerklokke ringte kl. 04.00. Jeg pleier å stå opp tidlig men dette var litt vell tidlig. Kl. 5.00 kom drosje som kjørte oss til Gardermoen flyplass. Var der kl 06.30 for å stille oss i en allerede lang kø foran billettskranken. Det tok oss tre kvarter for å finne at SAS hadde solgt 12 billetter mer enn det var plass til på flyet. Vi skulle få plass ved inngangen, det fikk vi, langt fra hverandre. Jenny var heldig, fikk plass på business class. Det var fristende med tilbudet fra SAS, 200 dollar per billett og garantert plass på flyet som gikk 08.30, men vi torde ikke på grunn av forbindelse til Malaga.

Etter en forsinket ankomst i København ble vi kjørt til flyet som skulle transportere oss til Malaga. Her fikk vi heller ikke plass ved siden av hverandre, men det løste seg ombord på flyet og vi hadde da en bra tur til Malaga. Her sto Arne og Knut å vente på oss med bussen som kjørte oss til hotellet, som ligger i Riviera del Sol, som ligger like ved Calahonda. Bussturen tok ca. en halvtime.

Hotellet vårt er en typisk appartements hotell. Det er en "U" formet bygning rund et stort svømmebasseng. Klikk her for å se Jenny som står ved siden av et lite navne skilt.

Hotellet ligger i nærheten av både butikker og restauranter. Det ligger ikke helt ved stranden men det går en vei mellom hotellet og stranden. I nærmeste område ligger det flest ferie hus, både frittstående og hus i rekke. Det er også et stort utleie kompleks som heter MiraFlores. I forbindelse med dette ligger det flere golfbaner. Det bygges utrolig mye nytt her.

Vi fikk leiligheten i første etasje på et hjørne av den ene blokken, bestående av stue med kjøkkenkrok, stort soverom og bad/wc. Med andre ord plass nok til oss to. Jeg hadde regnet med å bruke svømmebassenget en del men det var faktisk for kaldt bortsett fra de siste dagene. Forsøkte en gang i begynnelse av fereien men det var nok for kaldt. Vi hadde faktisk en del regn også i disse fem uker, men det kan vi ikke gjøre noe med enda.

Her har vi vårt hjørne, Jenny står på utkikk. Her var det deilig å ligge på gresset fordi i hjørnet blåste det sjelden. På dette hjørnet har vi sol fra ca kl. 09 til 17.

Dette var utsikten fra balkongen vår.

Etter at vi hadde pakket ut så tok vi en tur til nærmeste butikken hvor vi kjøpte litt mat. Tenk at vi fikk kjøpt skikkelig "oude kaas" fra Holland, ekte Gouda ost altså.

Her kan du se et oversiktskart av Costa del Sol.

I den andre og tredje uke leiet vi bil. Vi tok forskjellige turer som er beskrevet i de forskjellige avsnitt. Ellers så ble en del turer langs stranden og i nærmeste omgivelse. Vi var også ute og besøkte flere restauranter. Prisene på middag varierte en del men for ca Kr. 80,- (Euro 10,-) så kunne du få en middag med forrett, hovedrett, dessert og en halv liter vin.

Etter 5 (korte) uker var oppholdet slutt og vi reiste tilbake lørdag 23 Mars.

horizontal rule

I 2003 reiste vi igjen men til en annen bosted.

Nå er det 20-2-003, vi  skal være 5 uker i Callahonda. I Cala Pinos ligger vår Spanske leilighet i et liten tun med bade basseng i midten. Vi har stue, kjøkken og 2 soverom samt bad og alt som man trenger. Så vi håper på sol og sommervarme slik at vi kan sitte ute.

Cala Pinos nummer 9

Butikkene er ikke langt unna så som regel handler vi litt hver dag. Hvis vi skal ha mye varer så leverer de på døra uten att det koster noe, så det har vi gjort den første dagen.

Vi trenger å vaske hagemøblene men det var også det eneste, alt annet i huset var rent. Det er varmt ute men inne er det fremdeles kalt slik at vi må bruke elektriske ovner for å få det behagelig. Husene er ikke så godt isolert som i Norge, vi har fliser på gulvet og stein murer. I tillegg må vi ikke glemme att det også er vinter i Spania.

Det er en Internett kaffe ikke langt unna så det er fint da kan man holde kontakt og betale regninger om det skulle være aktuelt. Man trenger litt hjelp fra noen hjemme som sender betalingsdetaljene, men det er sønnen vår som gjør det.

Vi har parabol til TV slik at  vi kunne følge med krigen i Irak som startet mens vi var i Spania.

Det har vært en del dårlig vær, kald og regn, ikke hele dagen så vi kunne gå en tur allikevel. Man smelter ikke av litt regn. Vi har spist deilig kinesisk mat og du skulle ha sett den Irish coffee vi fikk, den var stor og med mye whisky slik at den var sterk, men veldig god !

En dag tok vi mini bussen og kjørte rund om kring. De bygger og bygger overalt og golfbaner finner man også mange av. I morn skal vi leie bil så vi kan se litt mer av Spania. Å leie bil er ikke så dyrt heller. Det er praktisk da kan vi reise når jeg er i form.

Møtte noen som synes det var veldig rart att jeg gikk med gå staver når det ikke var snø. Jeg fortalte at jeg brukte dem på grunn av ryggen min, da var det ikke så rart allikevel.

Vi spiste  Fish and Chips . Frans synes det var så godt i England så jeg prøvde også. Det var en liten Engelsk spise sted. Men den var ikke slik som i England så der gikk vi ikke noe mer.!

horizontal rule

I 2004 reiste vi tilbake men igjen til en annen bolig. Den ligger i nærheten av huset vi bodde i 2003. Så området og det hele er vi kjent med, men vi trives veldig bra.

Huset ser slik ut:

Nå har vi også fått oss en veldig stor have hvor vi har sol hele dagen og et fint svømmebasseng. Det er ikke varmet opp så det ble ikke varmt nok før etter 2 uker. Jenny syntes det var alt for kalt men jeg var ute og badet de siste tre uker. I løpet av de 5 uker vi har vært i Calahonda har vi hatt noen fine turer til Malaga, Antequera, Marbella og selvfølgelig mange turer på stranda.

Totalt sett har vi hatt 4 fantastiske uker men den siste uke var rimelig vått.

horizontal rule

I 2005 reiste vi igjen til Calahonda og til samme bolig som i 2004. Vi dro i sluten av Februar og ble i Spania for 6 uker.

Vi hadde stort sett bra vær og koste oss skikkelig. Bortsett fra de små turer i den direkte omgivelse dro vi ca en uke til Sevilla. Vi var innom Cadiz på veien tilbake. Sevilla er en skikkelig fin by. Det er mye å se og vi gikk en god del for å se på den gamle bydelen. Særlig katedralen er imponerende. Hotellet vi bodde lå i den gamle bydelen og gaten var bare litt bredere enn bilen. For å komme i garasjen måtte vi bruke en heis som også var bare litt større enn bilen.

Her noen bilder av hotellets atrium.

horizontal rule

I 2006 reiste vi igjen til Spania, fra 28. Februar til 25. April, hele 8 uker. Det var deilig det. Vi reiste nå til et stort rekkehus i Manilva Beach. Det ligger ca 15 km sørøst for Estepona og ca 100 m fra stranden.

Utvendig ser det slik ut:

og vi har til og med en peis:

Noen morgen og kvelds bilder.

Denne gangen hadde vi besøk av noen kjente som var hos oss i 2 uker.

Vi besøkte mange små hvite småbyer lengre i landet, steder vi ikke hadde besøkt før. Vi var også en hel dag i Gibraltar hvor vi tok en rundtur i taxi med guide. Dette visste seg å være en god investering. Guiden visste mye og vi fikk virkelig sett mye av byen.

Vi besøkte også noen gamle romerske bad. De står ikke på noen kart fordi at spanjolene ikke vil ha turister der. Det går fint å bade der selvom vannet inneholder en del svovel, men det skal være godt for huden.

På langfredag arrangerte Den Norske Sjømannskirke en bustur til Rio Gordo, en liten landsby nordøst for Malaga. Her ble det spilt et påskespill, som varte ca 3,5 timer. Det viser en del typiske bibelske scener fra Jesus liv.

horizontal rule

I 2007 reiste vi til Spania igjen. Også denne gangen reiste vi til Manilva Beach, samme sted som 2006. Vi fikk også samme leiligheten så opholdsstedet var kjent for oss. Vi fløy til Spania 26. Februar og reiste tilbake 24. April, 8 deilige uker. Vi har hatt en veldig fin tur til Olvera som ligger i fjellet ca 2 timers kjøring fra Manilva. For detaljer se tur til Olvera.

Vi tok også en tur til Cadiar. For detaljer ta kontakt med Hellen og Caspar via epost: Hellen en Caspar .

I sluten av perioden fikk vi også besøk av Corrie, en søster av Jenny sammen med mannen hennes.

Vi fant også et nytt sted på stranden ikke så langt unna som hadde bra mat og drikke.

horizontal rule

Denne siden ble sist oppdatert 24/09/07.